Slik holder du vekta i sjakk

Vekt er kanskje ett av de aller mest ømfintlige områdene vi mennesker kan diskutere med hverandre. Allikevel er det også muligens noe av det viktigste. Selv om debatten om vekt nærmest har blitt overflødig av alt kroppspress og mas om en kilo her og der, så finnes det fortsatt mange som sliter med over og undervekt. 

Den beste måten å holde vekta i sjakk på ett enkelt sted er rett og slett å veie seg selv kontinuerlig og holde kontrollen. Dersom du har livsstilsykdommer, eller kanskje sliter med å beregne hvor mye du spiser i form av kalorier, så hjelper det ikke å bare føle på vekta si. Da må du gå til innkjøp av en badevekt og ta vekta kontinuerlig!

Kjøp en vekt for bedre kontroll

Dagens vekter er dessuten avanserte, og de kan blant annet også bidra med BMI og andre mål om du kjøper mer avansert vekter. Uansett, kjøp en vekt og få bedre kontroll. Om du for eksempel sliter med å legge på deg, så kan du veie deg kontinuerlig og kontrollere inntaket av mat. Da kan du se om for eksempel et inntak på 2,000 kalorier gjør at du endelig legger på deg eller ei.

Samtidig kan du også gjøre den samme prosessen, bare andre veien. Legger du konstant på deg, så kan du justere ditt kaloriinntak, for så å veie deg selv på vekt senere. Om det i begge tilfeller ikke har noen effekt å justere kaloriinntak, så bør du nok vurdere å kontakte lege, da ditt kosthold mest sannsynlig ikke har skylden i vekt oppgang og nedgang.

Kort og godt er en vekt en god måte å holde deg i sjakk. Den sier akkurat hva du veier, og du kan ikke la psykologien lure deg. Da blir du stilt til oppgaven med å enten legge på deg eller gå ned i vekt!